Friday, August 14, 2015

Kegunaan Pin Cushion

Teks: Yati Dbahri
Sumber Gambar: Google

Salam Jumaat, 29 Syawal 1436H.

Pernah dengar tak 'Pin Cushion'? Dalam bahasa melayu kita panggil Kusyen Pin. Kegunaannya adalah untuk kita cucuk pin peniti, jarum, atau apa-apa bentuk jarum pada kusyen pin tersebut. Bentuk pin cushion ni kecil sahaja dan sangatlah comel. Jadi, tak adalah bersepah-sepah jarum kita tu nanti. Nampak cantik dan kemas sahaja bila kita cucuk semua pin yang ada pada kusyen pin tersebut. Bila hendak guna semula pun mudah untuk kita cari sebab semua jarum ada tercucuk pada satu tempat. 

Selain tukang jahit, pin cushion ini juga digunakan oleh para wanita yang memakai tudung. Ianya sangat memudahkan kita untuk cucuk jarum tudung pada pin cushion tersebut.

Ada juga yang menjadikan pin cushion ini sebagai koleksi hobi. Memandangkan bentuk pin cushion ini yang comel dan unik, ianya amat sesuai juga dijadikan perhiasan di sudut ruang rumah atau pejabat.

Ok, kat bawah ni sebahagian daripada gambar pin cushion yang YD google di Internet. Saja hendak mencari idea dan inspirasi. Nanti ada masa YD nak buat sendiri pin cushion pertama khusus untuk kegunaan YD sendiri. Setakat ini, semua jarum peniti YD letakkan di dalam kotak kecil.

Meh kita cuci mata tengok gambar pin cushion ni ;-)




















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...