Friday, March 25, 2016

Cabaran 10 Baju Melayu Baby

Teks: Yati Dbahri

#Cabaran10BajuMelayuBaby


Cabaran 10 baju melayu baby?

Memandangkan agak lama juga YD berehat daripada menjahit, YD terpanggil hendak mencabar diri sendiri untuk menjahit 10 pasang baju melayu baby. Idea cabaran menjahit ni YD follow daripada Kak Tini Hani. Kalau ada yang follow blog TiniHani, beliau ada membuat Cabaran 10 Blouse. Seronok tengok semangat beliau menjahit 10 blouse dari mula hingga selesai. Jadi YD jadikan idea Kak Tini ni sebagai cabaran untuk YD polishkan semula skill jahitan YD yang dah lama berehat daripada menjahit.

Terima kasih kak Tini! YD selalu follow cerita pengalaman dan hasil jahitan beliau di blog dan instagram. Beliau adalah antara crafter senior yang menjadi sumber inspirasi YD dalam jahitan. Nak tau lebih lanjut aktiviti jahitan TiniHani, boleh follow blog dan ig beliau ya.

Ha..kenapa YD nak cabar diri sendiri?

1. Saja je sebenarnya nak bagi semangat sikit pada diri sendiri. Maklumlah dah lama berehat daripada menjahit. Jadi macam KPI jugalah untuk siapkan 10 pasang baju melayu ni.

2. YD mahu fokus dalam jahitan. Untuk kali ni YD mahu fokus pattern baju untuk baby daripada newborn sehingga kanak-kanak umur setahun sahaja. Jadi YD mula dahulu dengan baju melayu baby.

3. Bila lama berehat daripada menjahit, YD rasa banyak kemahiran dan teknik jahitan yang YD hampir lupa. Jadi, seperti yang YD selalu kata, "Practice Makes Perfect". Cabaran ni sebagai langkah YD nak mahirkan semula dan tambahkan lagi kemahiran. 

4. Alang-alang YD buat cabaran ni, YD akan buat satu entri khas bagaimana nak merajah pola baju melayu baby. Ada yang berminat nak tahu? Jangan lupa follow entri YD yang seterusnya ok. InsyaAllah.

Ok, nantikan ya entri seterusnya.Ada yang nak join pun boleh, sesuai sangat untuk projek jahit newbie dalam jahitan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...