Saturday, November 14, 2015

Baju Melayu Romper

Teks: Yati Dbahri

Cerita minggu ni.. YD sempat jahit sepasang baju melayu romper untuk baby. Memang sudah lama YD berniat hendak menjahit baju melayu romper ni. Kalau masa raya hari tu, baju melayu romper ini sudah menjadi satu fenomena untuk semua para ibu menggayakan baby masing-masing.

Bagi YD baju romper ini mudah dipakai kerana baju dan seluar bersambung sekali. Bila kita pakaikan pada baby hanya sekali sarung sahaja. Sangat praktikal untuk baby yang mudah meragam dan sangat comel apabila dipakai.
Jadi begitu juga dengan baju melayu romper ni. Sekali tengok nampak seperti baju melayu tapi seluarnya bersambung terus di bahagian pinggang.

Dari segi material kain, YD lebih suka menggunakan kain cotton. Cotton amat sesuai untuk baby kerana kainnya tidak panas dan mudah menyerap peluh. Coraknya yang pelbagai juga menjadikan baju melayu romper ini lebih comel apabila dipakai oleh baby.

Ini adalah kali pertama YD menjahit baju melayu romper. Alhamdulillah, YD amat berpuas hati dengan hasilnya. Mudah sahaja sebenarnya, cuma kena lebih teliti apabila menjahit di bahagian leher dan lengan. 'Practice makes perfect!'.

Ok, meh cuci mata tengok hasilnya ya :-)

3 comments:

  1. Salam sis...bole share pola x?...puas da cari xjumpe..huhihu

    ReplyDelete
  2. Salam sis...bole share pola x?...puas da cari xjumpe..huhihu

    ReplyDelete
  3. W'salam Sis Zana,
    Maaf ya lambat reply. Untuk pola baju melayu romper ni, saya tempah pola dengan Abel Collection. Bole baca entri ni:
    http://yatidbahri.blogspot.my/2016/03/pola-baju-melayu-romper-abel-collection.html
    Tq sudi follow blog ni. Selamat mencuba!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...