Sunday, November 15, 2015

Jubah Baby

Teks: Yati Dbahri

Bersambung cerita daripada entri yang lepas, kali ni YD cuba pula jahit jubah untuk baby.

Sebelum ni YD pernah jahit jubah kanak-kanak untuk Harith, tapi bezanya jubah ini adalah pada kolar dan lengannya. Jubah baby ni sangat simple dan nampak kemas apabila digayakan. Lehernya YD menggunakan kolar bulat seperti baju melayu (ada tetulang) dan potongan lengan yang bersambung terus dengan bahagian badan.

Mula-mula agak susah juga hendak jahit kolar jenis ini, tapi bila kita sudah tahu tekniknya, mudah sebenarnya dan hasilnya pun nampak kemas. Yang penting kita berani mencuba dan terus menjahit untuk dapatkan kemahiran tu. Lebih-lebih lagi apabila menjahit teknik 'bias-tape' di bahagian leher. Yang ni memang kena practice selalu supaya jahitan lebih kemas.

Oh ya, kalau perasan untuk jubah baby dan baju melayu romper ni, YD menggunakan butang baju snap. Material kain pula masih menggunakan kain cotton.

Jubah ini amat sesuai dipakai untuk majlis rasmi seperti majlis aqiqah, kenduri kahwin, hari raya dan sebagainya. Tapi kalau nak pakai untuk tidur dan pergi jalan-jalan pun sesuai sahaja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...