Saturday, October 17, 2015

Apron Lagi

Teks: Yati Dbahri

Alhamdulillah, YD terima lagi permintaan untuk jahitan apron. Lepas YD share gambar hasil jahitan apron di FB, ada lagi seorang Homebaker yang berminat untuk membuat tempahan. 

Beza tempahan kali ini, customer YD ada spesifikkan hendak apron yang macamana. Tapi masih lagi 2 in 1 apron, cuma ada tambahan renda di bahagian bawah apron. Lagi sekali YD sahut cabaran. Bagi YD inilah masanya untuk menambah kemahiran jahitan dan mencuba teknik-teknik jahitan yang baru.

Bagi YD ini pertama kali juga YD jahit renda teknik 'flounce'. Kalau tengok renda ni dia ala-ala skirt peplum. Lebih kurang sama cuma yang ni adalah flounce di apron. Boleh juga guna renda teknik 'pleat', kita lipat-lipat sedikit menjadi renda atau tarik benang untuk dijadikan renda. Tapi YD lebih suka teknik flounce kerana nampak lebih kemas dan simple.

Untuk apron kali ini, YD ada juga menambah applique. Kalau yang sebelum ni YD guna fabrik applique, tapi kali ni YD guna felt applique pula.

Alhamdulillah, inilah hasilnya. Bila kita buat sesuatu dengan penuh minat, InsyaAllah hasilnya pun cantik dan kemas. Jom kita tengok hasilnya.

Pattern: 2 in 1 Apron (Reversible with vintage style apron)
Material: English Cotton (polkadot, paris and macaron)
Tambahan: 2 poket di tengah, felt applique,
tali di bahu yang boleh diubah menggunakan snap button

Tambahan renda di bawah menggunakan teknik 'flounce' dan
felt applique sebagai tulisan dan bentuk cupcake.

Tambahan 2 poket (kiri dan kanan) di bahagian tengah apron

Sweet Cupcake felt applique sebagai hiasan di tengah apron.
Terima kasih Puan Erni Rohid daripada D'RAS Homemade Enterprise atas sokongan dan kepercayaan untuk menempah apron dengan YD.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...